کد مطلب: 22821 تعداد بازدید: ۶۳

بررسی تطبیقی لزوم تشکیل حکومت اسلامی از دیدگاه شیعه وسنی

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶
حکومت دینی –مشروعیت-حکومت –ادله شیعه –ادلّه تسنن

«آزاد» به معنى رها از قيد و «آزادى»، رهايى از هر نوع يا برخى التزام‏ها وقيوداست آزادى اجتماعى يعنى بشر بايد در اجتماع از ناحيه ساير افراد اجتماع آزادى داشته باشد، شد تفاوتى كه ميان مكتب انبياء و مكتبهاى بشرى هست در اين است كه پيغمبران آمده‏اند تا علاوه بر آزادى اجتماعى به بشر آزادى معنوى بدهند،. حكومت یعنی:«دستگاهى است كه بر رفتارهاى اجتماعى يك جامعه اشراف دارد وسعى مى‏كند آنها را در مسير خاصّى جهت داده و هدايت نمايد.» . حکومت  رابه اسبدادی ،دموکراسی ودینی تقسیم کرده انداين گمان كه كسى مى‏تواند، هيچ حكومتى را نپذيرد و درعين‏حال در مسير الهى قدم بردارد، ساده‏انديشى است قرآن كريم در منحصر بودن ولايت به دو نوع الهى و طاغوتى، مى‏فرمايد.« اللّه ولّى الذين امنوا يخرجهم من الظلمات الى النور ....»؛ بنابراين، اسلام به عنوان يك دين جامع، در مرحله‏ى قانونگذارى، ضوابط و قوانين فراوانى را براى كليه روابط اجتماعى و فردى بشر آورده است در بحث ضرورت اصل حكومت دينى، علماى اسلامى، چه شيعه و چه سنى اتفاق نظر دارنددر قرآن كريم، در آيات مختلف آمده كه «ولىّ» فقط خداست و سرپرستى حقّ انحصارى خداوند است((ام اتّخذوا من دونه اولياء، فاللّه هو الولى وهو يحيى الموتى وهو على كل شى‏ء قدير). اين ولايت دو گونه است:الف) ولايت تكوينى‏ ب) ولايت تشريعى. خداوند براساس ولايت خود، در برهه‏هاى مختلف تاريخ، اشخاصى را براى حكومت و رهبرى تعيين و نصب كرده است:.((.قل اللهم مالك الملك تؤتى الملك من تشاء و تنزع الملك ممّن تشاء؛)) ولاء امامت و پيشوايى و به عبارت ديگر مقام مرجعيّت دينى يعنى مقامى كه ديگران بايد از وى پيروى كنند، او را الگوى اعمال و رفتار خويش قرار دهند ودستورات دينى را از او بياموزند، و به عبارت ديگر زعامت دينى. چنين مقامى مستلزم عصمت است، و چنين كسى قول و عملش سند و حجّت است براى ديگران. اين همان منصبى است كه قرآن كريم درباره پيغمبر اكرم مى‏فرمايد:«لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسولِ اللَّهِ اسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الاخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيراً». اين مقام پس از پيغمبر به اهل البيت رسيد و بر طبق روايتى كه اكثر علماى اهل سنّت در كتب سيره و تاريخ و كتب روايت اهل البيت را به پيشوايى و امامت برگزيد:مبناى مشروعيت حكومت بعد از پيامبر اسلام براساس نظر اهل سنّت‏برادران اهل سنّت. معمولا سه مبنا ذكر مى‏شود:- اجماع امّت؛ 2- نصب از جانب خليفه قبل؛ 3- تعيين اهل حلّ و عقد.يا ايّها الرّسول بلّغ ما انزل اليك من ربّك و ان لم تفعل فما بلّغت رسالته»ين آيه كه به اعتقاد شيعه در روز غدير خم و در مورد امر ابلاغ خلافت حضرت على عليه السّلام نازل شده، كه بر اساس مبناى صحيح اسلامى، مشروعيت ولى فقيه به نصب عام از طرف امام معصوم عليه السّلام است و مردم در تحقّق و استقرار و عينيّت بخشيدن به حكومت و حاكميت فقيه، نقش صددرصد دارند. اهل سنّت وجماعت ، به دلیل عدم اعتقاد بهموضوع امام معصوم،بحث ولایت فقیع نیز از این زاویه منتفی است ،به عقیده اهل سنت ولایت از آن فقیه جامع الشرایط نیست بلکه از آن امیر ووالی اسهر قاضی باید مجتهد باشد وهر قاضی ولایت دارد نه اینکه هر مجتهدی ولایت داشته باشد ... دلايل عقلى‏حاكميّت الهى و دليل لطف ودليل عقلى مبتنى بر حكمت.‏وسیاسی بودن دین.