کد مطلب: 14556 تعداد بازدید: ۱۶۴

رجعت از منظر قرآن و روایات

یکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
رجعت که از ضروریات مکتب تشیع می باشد، به معنای بازگشت مؤمنان خالص و کافران محض است که پیش از قیامت کبری، همزمان با ظهور حضرت مهدی قائم (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌شریف) به دنیا بازمی گردند تا مؤمنان لذت و پاداش خوبی های خود را با برپایی دولت حق مشاهده کرده و کافران مجازات ظلم ظلم خود را در خشم از فرو ریختن کاخ باطل ببینند ...
 
شورای عالی حوزه ­ی علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه ­های علمیه خواهران
مدرسه علمیه حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) شهرستان دماوند
تحقیق پایانی سطح 2 (کارشناسی)
موضوع:
رجعت از منظر قرآن و روایات
 
استاد راهنما:
جناب آقای قربانلو
 
محقق
اسماعیلی
 
اسفند 1391
 
 
 
 
 
چکیده
رجعت که از ضروریات مکتب تشیع می باشد، به معنای بازگشت مؤمنان خالص و کافران محض است که پیش از قیامت کبری، همزمان با ظهور حضرت مهدی قائم (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌شریف) به دنیا بازمی گردند تا مؤمنان لذت و پاداش خوبی های خود را با برپایی دولت حق مشاهده کرده و کافران مجازات ظلم ظلم خود را در خشم از فرو ریختن کاخ باطل ببینند همچنین سیر تکاملی صعود به قله های ترقی برای مومنان از سویی و فعال شدن قوه ارشاد ائمه و انبیاء الهی (علیهم السلام ) از سوی دیگر فراهم گشته و انتقام از ظالمان و کافران نیز با بازگشت  به دنیا فراهم می گردد. البته رجعت در اصل مورد تأیید عقل بوده و قرآن نیز با تذکر وقوع رجعت در امتهای گذشته و بیان تمییز آن از قیامت از سویی و روایات معصومین (علیهم‌السلام) از سوی دیگر ادله امکان وقوع رجعت می باشد .در ویژگیهای رجعت و رجعت کنندگان نیز باید دانست که زمان وقوع رجعت، هنگامة ظهور مهدی موعود (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌شریف) و پیش از قیامت کبری است اما در همین باب نیز روایاتی آمده که برخی غیر منطقی نمود می­کند، به هر حال همة ائمه معصومین (علیهم‌السلام) وعده­ای از انبیاء الهی و معتقدان به امامت و در مقابل کافران محض از رجعت­کنندگان می­باشند، اولین رجعت کننده بنابر جمع بین روایات امام حسین (علیه‌السلام) معرفی شده، که هرچند سالهای موجود در رجعت با زمان، سال و ماه و روز دنیا تفاوت دارد و طولانی­تراند؛ اما با همین حال هم امام حسین (علیه‌السلام) بر طبق روایات سالیان زیادی حکومت کرده و به دست خود حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌شریف) را غسل می­دهند. دابة الأرضنیز در روایات حضرت علی (علیه‌السلام) معرفی شده که در باب رجهت زیادازآن مطلب می­شنویم در نهایت اینکه رجعت برای مؤمنان اختیاری است اما برای کافران اجباری است و دیگر جزئیات باب رجعت به علت اختلافات در روایات و عدم اتفاق خیلی قابل استناد نیست؛ بنابراین تنها گذرا به این ویژگی ها پرداخته و اصل مطلب در باب ادله  اثبات رجعت و مفهوم شناسی رجعت می باشد.